Fietsen op Mallorca.

Van 3 – 10 september 2020.

Normaal zou ik van 17 – 24 april 2020 een week gaan fietsen op Mallorca.
Corona heeft daar anders over beslist en mijn reis werd geannuleerd.
Uitkijken naar een andere datum juni, juli of augustus. Uiteindelijk werd het september en dan nog met de nodige corona problemen.
Op 10 augustus boek en betaal ik mijn vlucht en hotel. (code oranje, niet verboden maar waakzaam zijn)
Op 24 augustus worden de Balaeren (waaronder Mallorca) code rood. Na de nodige informatie opgevraagd te hebben bij BZ mag ik nog normaal vertrekken maar moet wel strikt de veiligheidsmaatregelen opvolgen. Vanaf 4 september om 16 uur mag er niet meer afgereisd worden naar Spanje en de eilanden omdat vanaf dit moment alles code rood heeft behalve Teneriffe. Dit is heel raar. Waarom Teneriffe alleen niet code rood.
Ik ben sinds 3 september op het eiland en voor mij veranderd er op zich niets.
Ten vroegste 48 uur voor de terugreis moet ik het medisch document invullen en een QR-code ontvangen die mij toelaat de terugreis te maken.
Bij thuiskomst moet ik mij laten testen op Covid 19 en dan 14 dagen in quarantaine gaan. Als de Covid 19 test negatief is ben ik niet verplicht van 14 dagen maar dan kan het ook korter. Tot daar een schets hoe alles in mekaar zit of zat.

Donderdag 3 september: de afreis.
Deze keer ga ik met de trein naar de luchthaven omdat zowel in het heen en terug de uren goed zitten. Om 9 uur thuis vertrokken en om 10.45 uur ben ik op de luchthaven.
Alles verloopt heel vlot. We vertrekken zelfs iets vroeger maar wel met een halfvol vliegtuig. Bij het landen op de luchthaven van Palma waren we 20′ vroeger dan voorzien en toen we bijna op de grond stonden heeft de piloot het vliegtuig een doorstart gegeven om nog een rondje Mallorca te doen om dan uiteindelijk toch nog 10′ vroeger te landen dan voorzien.
Vlucht FR2915 vertrekt normaal op Zaventem om 12.55 uur en komt om 15.10 uur aan op Mallorca. We zijn reeds 5′ vroeger vertrokken en om 14.40 uur aan het landen.
Veiligheidscontrole was nu ook medische controle en na het inscannen van de QR-code kon ik mijn valies ophalen en naar het hotel vertrekken.
Deze keer verblijf ik hotel El Cid omdat er heel veel hotels gesloten zijn en waarschijnlijk dit jaar niet meer openen.
Nadat ik geïnstalleerd ben ga ik een fiets ophalen, zodat ik er de volgende dag onmiddellijk kan invliegen.

Vrijdag 4 september: 1e rit – Cala Pi.
Heerlijk goed geslapen. Geen wolkje aan de hemel te bespeuren en het is heel zacht weer. Ontbijt, buiten op het terras.
Om 9.30 uur start van de eerste rit naar Cala Pi. Het is dan reeds 28°.
Langs heel veel rustige fietsbaantjes kom ik aan in Cala Pi. Na mijn bezoek gebruik ik daar de lunch in het restaurant waar ik altijd ga en ze verwelkomen mij zoals het past.
Terug langs heel mooie en rustige fietsbaantjes gaat het richting Llucmajor en kom daar in de wekelijkse markt terecht. Na een drank en plaspauze in bar Sport gaat het terug richting kust en naar het hotel. Ook nu neem ik andere wegen dan gewoonlijk.
Totale afstand: 87 km en 5 uur gefietst. Plaatselijk was het meer dan 30°.
Op het terras van La Terrazza, bij Frank en Carmen ben ik nog een Kwaremont gaan drinken. En de douche heeft deugd gedaan.

Zaterdag 5 september: 2e rit – Randa en Cura.
Andermaal stralend weer. Vertrek om 9.15 uur voor een bergrit.
Via Llucmajor naar Randa. Ik wordt net voor Randa aan de kant gezet om een wielerwedstrijd te laten passeren. Van dan af is het klimmen tot boven waar er een prachtig uitzicht is op het eiland. Drank en plasstop. Zoals altijd als ik daar boven ben drink ik ook nu een tas koffie met een stuk heerlijke kaastaart.Nog wat foto’s genomen van de omgeving en terug naar beneden.
De terugweg verloopt via Algaida en parallel met de autostrade kom ik terug aan de kust en het hotel. Het is zeer warm en er komen wolken opzetten maar zonder erg.
Totale afstand: 65 km en 4 uur gefietst.
Om 16 uur heb ik afspraak in Bar La Terrazza met enkele Vlaamse vrienden. Met een Kwaremontje (of 2) en wat sneukels worden er herinneringen boven gehaald uit vroegere jaren in Vlaanderen. Ik heb 9 km gestapt vandaag.

Zondag 6 september: 3e rit Santa Maria.
Om 8 uur was het reeds meer dan 20° en de hemel was wolkeloos.
Om 9.30 uur start van de rit. Via Coll d’en Rabassa en Son Feriol gaat het langs de hoofdbaan richting Sineu om links af te slaan naar Santa Eugenia. Ik kom in het wijngebied. Ik fiets verder naar Santa Maria voor de middagstop. De terugweg verloopt langs Bunyola terug naar Palma. Rond de stad terug naar de kust en mijn hotel.
Heel prachtig weer en ruim over de 30°.
Totale afstand gefietst: 80 km op 5 uur.
Om 16 uur wordt ik verwacht in Bar La Terrazza voor een gezellig samen zijn met een groepje Vlamingen op Mallorca. Zij komen op zondag namiddag regelmatig samen en met deze ben ik ook uitgenodigd.

Maandag 7 september: storm, onweer en veel regen.
Code rood heeft deze keer niets te zien met corona maar met het weer.
Bij code rood mag er niet gefietst worden en dan ga ik shoppen. Met de lijnbus ga ik naar het grote shoppingcentrum “Fan”, gelegen aan Coll d’en Rabassa.
Ik breng daar enkele uurtjes van mijn tijd door en drink er een tas koffie met een appeltaartje. Verder heb ik een paraplu gekocht omdat ik te voet terug naar het hotel wou terugkeren. Hoe dichter ik bij het hotel kwam, hoe harder het begon te regenen.
Totaal 15 km gestapt vandaag.

Dinsdag 8 september: 4e rit – rond de baai.
Om 9 uur start van de rit naar Peguera. Zoveel als mogelijk langs de hoofdbaan, richting Andratx tot in Peguera. Van dan af volledig langs de kust, alle kustdorpen tot in Magaluf. De eerste keer pech want de Pianobar waar ik gewoonlijk stop is gesloten. Vervolgens naar Palma Nova voor de middagstop. Weerom pech. Le Petit Bistro, eveneens gesloten. Uiteindelijk de lunch gebruikt in een strandbar. (spaghetti)
Weg terug naar het hotel, via de haven van Palma en vervolgens terug alle kustdorpen langs de andere kant van de baai.
Het werd vandaag terug een mooie zonnige dag met 30°. Een groot verschil met de voorgaande dag.
Totaal gefietst vandaag: 80 km en 5 uur onderweg geweest.

Woensdag 9 september: 5e en laatste rit.
Stralend weer en om 9.30 uur gestart voor opnieuw een bergrit.
Het is stralend maar ook reeds zeer warm bij de start.
Mijn doel vandaag is Soller. Langs het kustfietspad gaat het richting Palma om vervolgens dwars door de stad langs mooie fietspaden naar de M11, en richting Soller te fietsen. De auto’s mogen langs de tunnel maar ik moet met mijn fiets via de coll.
Boven wil ik een drankstop inlassen maar weer pech, het cafeetje boven is ook gesloten. Afdaling naar Soller en dan een drank en plasstop. De koffie is heerlijk.
Omdat het nog vrij vroeg is om iets te eten besluit ik om naar Festival Park te rijden in Santa Maria. Terug de Coll over en dan links naar Santa Maria en Festival Park.
Mijn lunch bestaat uit kipfilet met frietjes en salade + een cola. Ik heb het met heel veel moeite op gekregen. Via Sa Cabaneta en Son Ferriol kom ik terug op de kust en het hotel.
Totaal gefietst: 84 km in 5 uur.
Bij aankomst in het hotel de fiets opgeladen, proper gemaakt en na de deugddoende douche hem terug gebracht naar de verhuurder.

Donderdag 10 september: terugreis.
Om te beginnen heb ik uitgeslapen.
Na het ontbijt mijn valies beginnen klaar maken en gaan wandelen.
Tegen 12 uur terug en valies volledig klaar gemaakt en check-out.
Transfer naar de luchthaven.
Om 15.45 uur vertrekt de vlucht FR2916 met bestemming Zaventem.
Net als bij de heen vlucht vertrekt het vliegtuig ook nu 5′ vroeger en ben ik ook 20′ vroeger op Zaventem. Er zijn amper een 80-tal passagiers aan boord.
De terugreis is ook nu heel vlot verlopen en omstreeks 21 uur was ik terug in Eeklo.

Ik kan terugblikken op een heel mooie fietsvakantie op Mallorca.
Door de corona perikelen was het abnormaal rustig op het eiland en kon ik meer genieten van al het mooi’s dat het eiland te bieden heeft.
In totaal heb ik genoten van 396 km fietsplezier en 50 km wandelplezier.

Slot: Bij mijn thuiskomst heb ik op vrijdag 11 september, verplicht een corona test moeten ondergaan en 14 dagen in quarantaine gaan. De test is negatief en de quarantaine mag ik zelf zo veilig mogelijk invullen.
10 dagen later opnieuw laten testen en opnieuw negatief mag ik een normaal leven terug opnemen.