Fietsvakantie op Lanzarote 6 tot en met 13 maart 2019

verblijf in Club Tropical Island **** – Playa Blanca.

Woensdag 6 maart: vertrek
Ik vertrek thuis omstreeks 10 uur naar de luchthaven van Charleroi. Mijn auto wordt op parking 3 achtergelaten en met de pendelbus naar de vertrekhal.
Vlucht FR 8174 vertrekt om 13.50 uur naar Lanzarote.
Na de check-in ga ik een kleinigheid eten en dan is het wachten op het instappen.
De vlucht vertrekt stipt op tijd en komt om 17 uur plaatselijke tijd aan.
Het is lang wachten op de valies en dan neem ik een taxi die mij naar Club Tropical Island brengt waar ik zeer hartelijk (met de nodige kussen) ontvangen wordt.
Na de check in breng ik mijn bagage naar mijn appartement en ga eerst dineren voor ik mij installeer. Vroeg slapen .

Donderdag 7 maart: eerste fietstocht
Ik probeer iedere dag om 7.30 uur op te staan.
Vandaag is het reeds zonnig bij het opstaan maar wel fris.
Na het ontbijt maak ik mij klaar om mijn fiets op te halen.
Ook bij Papagayobikes is het blij weerzien. Mijn gereserveerde fiets staat al op mij te wachten. Na nog een gezellige babbel en betaling ga ik mij klaar maken voor een eerste fietstocht. Ik fiets vandaag eens een mooie rit in tegengestelde richting van gewoonlijk. Via de parallelweg fiets ik naar Yaiza voor een korte stop en vervolgens naar het vissersdorpje El Golfo op de westkust. Ik bekijk het groene meertje van uit de hoogte en vervolgens gebruik ik de lunch. Bij deze vakantie verblijf ik op basis van half pension en heb ik geen lunchpakket bij. Je vind overal iets om te eten. In El Golfo zijn er verschillende goede visrestaurantjes.
Na de lunch ga ik dan het groene meertje langs de andere zijde gaan bekijken en dan verder fietsen tot Los Hervideros. Een prachtig schouwspel van de golven die inbeuken op de lava van de westkust. Hoe meer wind hoe mooier het schouwspel en vandaag is er veel wind. Via de zoutvelden fiets ik terug richting Playa Blanca.
Totaal gefietst: 52 km op 3 uur tijd. Ik heb ook 9,5 km gewandeld.

Vrijdag 8 maart: Timanfaya
Met de wind op de neus verlaat ik Playa Blanca, richting Yaiza. Een korte drank en plasstop en vervolgens naar het Nationaal Park Timanfaya. Eventjes halt houden bij de startplaats van de kameelsafari. Vervolgens naar Tinajo voor de middagstop. Ik verlaat het Nationaal Park Timanfayo en kon in de wijnstreek La Geria. Via Uga en Femes kom ik terug in Playa Blanca.
Totaal gefietst: 63 km in 4 uur. 5,2 km gewandeld.

Zaterdag 9 maart: marktdag
Op zaterdag is er een grote markt in Marina Rubicon. Vandaag ga ik het wat rustiger doen en in de voormiddag maak ik een wandeling naar de markt. Op de middag ga ik ter plaatse een kleinigheid eten en daarna ga ik nog wat fietsen in de omgeving van Playa Blanca. De wind is wat gaan liggen en dat maakt het plezant.
Totaal gefietst: 25 km en 12,6 km gewandeld.

Zondag 10 maart: Arrecife
Reeds heel vroeg in de morgen is het zonnig en zeer zacht weer.
De wind is sterk afgenomen. Vandaag maak ik de mooiste maar ook de langste fietstocht van mijn vakantie. Reeds om 9.30 uur vertrek ik richting Yaiza en langs de verschillende dorpjes kom ik in de hoofdstad Arrecife. Drank en plasstop.
Mijn terugweg ligt volledig op de oostkust van Lanzarote. Via Playa Honda, langs de luchthaven en vervolgens naar Playa del Carmen voor de middagstop.
Op zondag is er bij mij thuis altijd biefstuk – friet en vandaag is dat niet anders.
Via Puerto del Carmen, en Puerto Calero gaat het naar Uga en dan naar Yaiza voor nog een laatste drank en plasstop. Moe maar voldaan kom ik terug in Club Tropical Island.
Totaal gefietst: 85 km op 4.45 uur en 8 km gewandeld.

Maandag 11 maart: La Geria
Vandaag gaat mijn fietstocht naar de wijnstreek: La Geria. Het is zeer warm (27°) en weinig wind. Ik ben vroeg gestart en bij het verlaten van Club Tropical Island gaat het onmiddellijk naar omhoog. Eerst is het geleidelijk klimmen maar het wordt ook steeds heftiger. De laatste 200m voor Femes is het 30% en met mijn e-bike op turbo lukt dit nog juist. Boven is er een rustmoment en daarna volgt er een mooie afdaling naar Uga. Aan de rotonde met de kamelen gaat het rechtdoor, terug stijgen naar La Geria.
Mijn middagstop is aan de bodega’s waar ik een broodje eet met een koffie.
Nadien volgt de terugweg naar Playa Blanca langs de gekende wegen.
Totaal gefietst: 46 km o 3 uur, en ook nog 6,4 km gestapt.

Dinsdag 12 maart: laatste fietsdag
Terug zeer mooi en warm weer. Vandaag staat er een kort en rustig fietstochtje op het menu. Ik doorkruis Playa Blanca in alle mogelijke richtingen en geniet van deze tocht.
In de late namiddag breng ik mijn fiets terug en neem ik afscheid van het vriendelijke personeel van Papagayobikes. Ik maak ook reeds de afspraak dat ik in de loop van de maand november nog langs kom om een week te genieten van al het moois dat het eiland te bieden heeft. Om af te sluiten drink ik nog een lekkere Brugse Zot bij Rosco.
Totaal gefietst: 32 km en 5,6 km gestapt.

De voorbije week heb ik 303 km gefietst en 54 km gestapt.

Woensdag 13 maart: terugreis
In de voormiddag eerst nog wat genieten van het zonnetje op mijn terras.
Valies klaar maken en uitchecken om 12 uur.
Nog een laatste keer aperitieven en afscheid nemen van mijn barmoeder.
Om 14 uur naar de luchthaven met de lijnbus 161. Voor € 3,3 brengt deze mij naar de luchthaven. Bij aankomst nog een broodje met een koffie en dan inchecken.
Vlucht FR 8175 vertrekt stipt om 17.40 uur richting Charleroi.
Bij aankomst wel lang moeten wachten op mijn valies en daarna met de pendelbus naar parking 3 waar mijn wagen geparkeerd staat.
Vlotte terugreis naar Eeklo.