Fietsvakantie Mallorca mei 2018

Van 5 tot en met 12 mei 2018.
Verblijf in ****Hotel Apolo****

In samenwerking met Organizacion Royal.

Ik vertrek reeds op donderdag 3 mei en verblijf er tot woensdag 16 mei.
Op vrijdag ga ik mijn fiets ophalen in het reisbureau. In de loop van de namiddag ga ik naar de Decathlon om nieuwe buitenbanden voor op mijn fiets.
Het is de ganse dag zwaar bewolkt met nu en dan een buitje.

Zaterdag 5 mei: aankomst van het groepje.
Bij aankomst in het hotel wordt door het reisbureau Organizacion Royal een gratis ontbijt aangeboden. Na het ontbijt check in, in het hotel en betrekken van de kamers.
Om 11 uur is er de welkomstmeting met bespreking van het programma en er wordt ook een drankje (sangria) aangeboden.
Om 12.30 uur worden de fietsen geleverd in de gietende regen. We plaatsen de fietsen in de berging en het afstellen ervan stellen we eventjes uit.
Om 15 uur is het over met regenen en gaan we op stap om kennis te maken met de omgeving. Bij onze terugkomst maken we de fietsen in orde en ondertussen is het tijd om te aperitieven en na het avondmaal kruipt iedereen (dat denk ik toch) vroeg tussen de lakens want de vorige nacht was voor iedereen heel kort.

Zondag 6 mei: 1e rit
Om 9.30 uur wordt de fietsvakantie op gang gefloten en weg zijn we.
De eerste rit is een kennismaking rit in de ruime omgeving. We maken kennis met het landbouwleven, de gewoontes van de Mallorcanen en voornamelijk met de windmolentjes. We maken een drank en plasstop in een cafeetje waar de tijd 50 jaar is blijven stilstaan en het middagmaal gebruiken we in Restaurant Eros op de kust. Na de middagstop fietsen we volledig de baai af en fietsen nog eventjes door naar Maioris, waar Eddy woont. We keren nu naar de kust terug en maken een drank stop in Son Veri Nou en dit in het restaurantje: La Brioche. Nadien gaat het langs de kust tot aan ons hotel.
Totale afstand: 62 km.

Maandag 7 mei: 2e rit
Om 9.30 uur vertrekken we voor onze 2e rit.
We fietsen onder een stralende zon naar Santa Eugenia. Evenwijdig langs de autostrade fietsen we naar Llucmajor waar we zoals gewoonlijk een drank en plasstop houden op het marktpleintje.
Vervolgens maken we enkele korte beklimmingen en rijden doorheen het dorpje Algaida om vervolgens onder de autostrade door te fietsen naar Santa Eugenia. We hebben pech want het restaurantje waar we gewoonlijk gaan is gesloten. Dan maar ergens anders eten.
Na de middagstop rijden we door tot in Santa Maria, waar ik een alternatieve weg neem omdat anders de e-bikers in de problemen komen.
Na nog een korte stop in Sa Cabaneta bereiken we ons hotel.
Totale afstand: 73 km en we hebben 4 u 15′ gefietst.

Dinsdag 8 mei: 3e rit
Om 9.30 uur vertrekken we voor onze 3e rit. We fietsen naar Cala Pi.
Langs zeer rustige fietswegen, bijna zo vlak als een biljart gaat het eerst richting Llucmajor en vervolgens naar het zuiden. Aan de kruising van meerdere fietspaden houden we even halt voor een drankje en een plasje.
Op de middag zijn we in Cala Pi dat we eerst bezoeken en vervolgens onze middagpauze nemen.
Na de middagstop terug langs heel rustige fietsbaantjes op terugweg naar het hotel. We houden even halt aan de Finca Sa Torre voor bezoek.
In Son Veri Nou hebben we nog een laatste drank en plasstop en dan gebeurt het. Bij het afstappen tikt Marleen tegen mijn achterwiel en ik ga tegen de vlakte. Zij valt ook. Ik heb heel wat kwetsuren maar Marleen haar pols leek er erger aan toe en daardoor werd ze afgevoerd naar de kliniek voor verder onderzoek. Later bleek haar pols gebroken. Ik heb ter plaatse de meeste van mijn verwondingen verzorgd en zo zijn we toch in het hotel aangeland.
Totale afstand: 66 km. en 3u45′ gefietst.

Woensdag 9 mei: een dagje Palma
Om 9.30 uur komen we samen aan de receptie en begeven ons naar de bushalte op het einde van de straat. Met bus 15 verplaatsen we ons naar Palma voor een heel mooie wandeling door de stad. Ik heb wel last van mijn verwondingen maar … het gaat.
Na 4 uur wandelen (slenteren) een plasstop en een middagmaal, nemen we de bus terug naar het hotel.
Totale wandelafstand: 12 km.
Ik ga op doktersbezoek omdat ik heel wat pijn heb aan mijn linkerschouder. (ik vreesde voor mijn sleutelbeen) De dokter heeft mijn verwondingen aan mijn knieën volledig gezuiverd en nadien verzorgd. Voor mijn sleutelbeen heeft hij mij gerustgesteld.

Donderdag 10 mei: Hemelvaart
Ik mag niet fietsen omwille van mijn kwetsuren. De groep maakt een fietstocht van ongeveer 50 km langs de andere zijde van de baai.
Ik heb 15 km gewandeld, onder andere naar Decathlon in het winkelcentrum Fan voor beschadigde onderdelen te vervangen aan mijn fiets.
Het was wat weer betreft een zeer mooie dag met in de namiddag stapelwolken.
Totale fiets afstand: 50 km.

Vrijdag 11 mei: laatste rit.
Eveneens een rit zonder mij. Mijn verwondingen zijn al fel verbeterd en ik probeer in de namiddag wat te fietsen. In tegenstelling met wat er voorzien was is er een rondrit op het eiland met een aantal bezoeken.
Ik doe een fietstochtje langs een zo vlak mogelijk parcours en het valt mee. Ik heb weinig hinder van mijn verwondingen en dat stemt mij hoopvol voor de komende dagen.
Totale afstand gefietst: 52 km.

Zaterdag 12 mei: terugreis
Reeds heel vroeg in de morgen verlaat het groepje het hotel, richting luchthaven.
Ik blijf wat langer uitslapen en na het ontbijt ga ik een e-bike ophalen.
Via Llucmajor gaat het naar Randa en vervolgens tot boven aan het klooster Cura. Met een e-bike is dit zeer plezant en het voelt goed aan.
Boven was het fris en de zon was verdwenen in de mist. Voor de terugweg heb ik nog een ommetje gemaakt.
Totale afstand: 70 km. Ik heb 3.45 uur gefietst.

Zondag 13 mei: moederdag
Het weer laat het toe en ik ga opnieuw fietsen. Ik verlaat het hotel en fiets langs het kustfietspad richting Palma. In een wijde lus rond Palma, richting Puigpunyent en vervolgens naar Establiments om in Esporles te belanden. Na een korte drank en plasstop fiets ik naar Santa Maria voor een middagstop. Via Portol, La Cabaneta, Sa Casa Blanca, Sant Jordi en S’Aranjassa kom ik terug op de kust en mijn verblijfshotel.
Bij aankomst heb ik nog een halfvolle batterij over en heb op 4.30 uur, 83 km gefietst.

Maandag 14 mei:Kris kras
In de loop van de voormiddag ga ik wandelen en genieten van de omgeving. Na de middag vertrek ik met mijn e-bike voor een fietstochtje op goed komt het uit. Langs heel wat rustige landelijke wegen fiets bij zeer zonnig weer in een ontspannende sfeer.
In 2.30 uur fiets ik terug 53 km bij mekaar. Daarna ga ik mijn e-bike inleveren.

Dinsdag 15 mei: bloemenroute
Bij zeer zonnig en warm weer maak ik in de voormiddag een laatste fietstochtje van het voorjaar op Mallorca. Langs allerlei rustige boerenstraatjes in het binnenland, fiets ik terug 40 km bij elkaar op 2.30 uur. Na de middag ga ik wandelen en daarna in de fietskelder mijn fiets uit mekaar nemen en inpakken voor transport naar België.

Woensdag 16 mei: Terugreis.
Om 12 uur moet mijn kamer vrij zijn en voor de rest van de dag is het gewoon genieten van de laatste uren. Na het avondeten neem ik afscheid in het hotel en om 20 uur vertrek ik naar de luchthaven. Check in en naar de gate 90. Om stipt 23 uur vertrekt de vlucht van Tuifly naar Zaventem. Aankomst om 01.00 uur en een vlotte terugreis naar Eeklo.

Met deze fietsvakantie zit het voorjaar 2018 er op.
We beginnen er terug aan op 8 september en terug op Mallorca.

Heel veel dank aan iedereen die het voorjaar op Lanzarote, Menorca en Mallorca
tot een groot succes heeft gemaakt.