Fietsvakantie op Lanzarote 17 t.e.m. 24 februari 2018

Verblijf in Hotel Club Tropical Island **** (Playa Blanca)

Zaterdag 17 februari: Afreis
Vertrek in Zaventem met vlucht nr. SN 3787 om 12.30 uur naar Arrecife (Lanzarote) Om 10.15 uur verzamelen we aan de apotheek op de luchthaven en gaan naar de check in.
Bij aankomst in Arrecife gaan we ons valies ophalen en staat Eddy van Organizacion Royal ons op te wachten.
Transfer naar Playa Blanca. Check in en verdeling van de appartementjes.
Welkomstsmeting en verkenning van het vakantiedomein.

Zondag 18 februari: 1e rit. Costa Teguise – Puerto del Carmen.
Om 9.30 uur komt de bus ons ophalen voor de transfer naar Coste Teguise waar de fietsen ons staan op te wachten.
Nadat iedereen zijn fiets uitgetest heeft en de nodige aanpassingen gebeurd zijn wordt de fietsvakantie op gang gefloten.
Het wordt een zonnige en zachte lentedag. We fietsen steeds op het fietspad langs de kust. Bij onze aankomst in Puerto del Carmen moeten we ons parcours een beetje wijzigen, omwille van karnaval in de stad.
Totale afstand: 38 km.

Maandag 19 februari: 2e rit. Playa Blanca – El Golfo – Playa Blanca.
Om 9.30 uur komen we samen aan de receptie voor onze rit. We fietsen op de kust naar de Faro Pechiguera en vervolgens keren we terug naar de rotonde om dan richting noorden te fietsen. We rijden voorbij de zoutvelden en komen aan Los Hervideros. Vervolgens bezoeken we het groenemeertje en rijden dan door naar El Golfo voor de middagstop.
Na de middagstop fietsen we via Yaiza terug naar Club Tropical – Island.
Voor we naar ons appartementje trekken trakteer ik in de poolbar.
Totale afstand: 50 km.

Dinsdag 20 februari: 3e rit. Nationaal Park Timanfaya.
Om 9.30 uur met de minibus naar de startplaats van de kameelsafari, waar onze tocht start.
Na eerst nog het verhaal van vader en zoon kameel vertelt te hebben zijn we weg.
Een ganse dag tussen de vulkanen en de lava. Het wordt een drukke maar wel mooie dag. De temperatuur gaat vlot boven 20°.
Boven in het Nationaal Park Timanfaya zorg ik er voor dat mijn fietsers zo vlug als mogelijk kunnen plaats nemen in de bus voor de rondrit tussen de vulkanen. Ik hou de wacht bij de fietsen.
Bij terugkomst wonen we een aantal demonstraties bij en dan fietsen we naar het educatief Centrum voor bezoek.
We stoppen in Tinajo om onze picknick op te eten en vervolgens gaat het richting La Geria. Voor we aan het kruispunt komen bezoeken we eerst nog de krater la Cuervo. Langs de wijnstokken die op een speciale manier aangeplant zijn bereiken we Uga en vervolgens Yaiza waar we nog een drank en plasstop hebben. Vervolgens terug naar Playa Blanca.
Totale afstand: 48 km.

Woensdag 21 februari: Excursie naar Fuerteventura.
Reeds om 8.30 uur vertrekken we naar de haven, waar we om 9 uur de veerboot nemen naar Fuerteventura.
In Puerto Corralejo staat de bus klaar om onze excursie aan te vatten. We rijden naar het vissersdorpje El Cotillo voor een strandwandeling en het spotten van krabben tussen de lava. De wandeling door het haventje brengt ons aan café Sport waar we een drank en plasstop hebben. We wandelen tot aan het voetbalveld waar de bus ons opwacht.
We rijden nu via La Oliva en Tefia naar de vroegere hoofdstad Betancuria. Via de vallei van Ines en na een beklimming stoppen we eventjes aan de Mirador van Betancuria, waar de 2 mooie beelden staan. Na de nodige foto’s dalen we af naar Betancuria.
Dezelfde weg terug naar Antigua, waar we bij het binnenrijden van het dorp onze middagstop hebben in La Flor d’Antigua. Er staat ons een vier gangen menu met alles er op en er aan te wachten. Zoals altijd geniet iedereen van deze gewone kost.
Na de middagstop rijden we nu naar Puerto del Rosario, de huidige hoofdstad. We bezoeken een nieuw maar heel mooi kerkhof en rijden in de wijde lus rond Puerto del Rosario. Even voorbij Park Hollandaise bereiken we de mooie witte zandstranden van Corralejo. We stappen uit voor een strandwandeling maar om pootje te baden is het water nog wat te koud.
We komen aan in Puerto Corralejo en wandelen via de wandel – winkelstraat terug naar de haven. Om 18 uur nemen we terug de veerboot naar Playa Blanca. Terug een heel mooie maar vermoeiende dag. Iedereen zeer tevreden.

Donderdag 22 februari: 4e rit. Mirador del Rio – Fundacion Cesar Manrique
Om 9.30 uur komt de bus ons ophalen voor de transfer helemaal naar het noorden van het eiland. Onze dag staat helemaal in het teken van CesarManrique.
We bezoeken de Mirador del Rio en daarna staan de fietsen klaar om onze rit aan te vangen. We maken een heel mooie afdaling, richting Jameos del Agua. Voor we daar aankomen stoppen we langs de weg nog eventjes om een kijkje te nemen aan een ingevallen lavastroom. Die grot doet veelal dienst om aan rots en touwklimmen te doen.
We passeren de groene grotten en komen aan de Jameos del Agua die we bezoeken.
We fietsen nu langs de kust weg en nemen onze middagstop in het dorpje Punta Mujeres. Aan Bar La Picine eten we onze picknick op en fietsen vervolgens naar de cactustuinen voor bezoek. Als laatste bezoek van de dag hebben we de Fundacion Cesar Manrique, waar de bus en de fietscamionette ons komt ophalen.
Totale afstand: 38 km.

Vrijdag 23 februari: 5e rit. Ermita de Las Nieves – Playa Blanca.
Stipt om 9.30 uur komt de bus ons ophalen aan het hotel en brengt ons naar een parking van een restaurant, iets voorbij het kerkje van Las Nieves.
De fietsen worden uitgeladen en we beginnen aan onze laatste fietstocht. Om te beginnen gaan we ongeveer een kilometer klimmen tot aan het kerkje van Las Nieves op 600 meter hoogte. Daar hebben we een heel mooi uitzicht over een groot deel van het eiland. We zien zowel de oost als de westkust. We zien het uiterste noorden waar we gisteren waren en naar het zuiden toe zien we onze eerste stopplaats Teguise.
Vanaf het kerkje is het nu 9 km dalen tot in Teguise. Drank en plasstop en dan verder richting zuiden. We houden even halt aan het monument van de landbouw en gebruiken daarna onze picknick in een bar in Masdache.
Via de wijngebieden El Grifo en La Geria komen we in Uga en fietsen we door tot in Yaiza. Van dan af volgen we het traject dat we reeds eerder gedaan hebben. We hebben geen drank en plasstop meer gehouden omdat het weer niet zo best was. We waren steeds voorbereid dat het zou gaan regenen maar we waren de regen voor en zijn droog in het hotel gekomen, waar we in de poolbar er ne goeie op gedronken hebben.
Zou het dan toch waar zijn wat er gezegd wordt? – Als de Raf op het eiland is regent het nooit –
Totale afstand: 52 km.

Zaterdag 24 februari: terugreis.
Vlucht SN 3788 vertrekt in Arrecife om 16.25 uur richting Brussel.
Aankomst in Brussel om 21.40 uur.
De terugreis is terug zeer vlot verlopen.

Bedankt aan Pierre om een aantal foto’s beschikbaar te stellen.

Bedankt aan alle deelnemers voor:
– de goede mentaliteit in de groep
– het goede fietsgedrag
– het opvolgen van mijn raadgevingen
Bedankt aan Eddy Boeckmans voor:
het vertrouwen in mij als fietsbegeleider
en voor de goede samenwerking
Tot de volgende keer over 2 weken.