Fietsvakantie Lanzarote oktober 2016

Fietsbegeleiding Eddy en Raf

Zaterdag 18 oktober: afreis
Vlucht JAF 6833 met vertrek om 13.15 uur brengt ons van Zaventem naar Lanzarote waar Eddy ons opwacht. Transfer naar ons hotel: **** THB TROPICAL ISLAND ****, waar we verblijven op basis van ALL IN.
Bij de aankomst nemen we onze kamers in gebruik. In de loop van de namiddag worden de fietsen geleverd. Na het avondeten worden de fietsen uitgetest.

Zondag 19 oktober: Costa Tequise – Puerto del Carmen
Onder een stralende hemel worden omstreeks 9.30 uur de fietsen opgeladen en vertrekken we richting Costa Tequise.
Daar begint onze fietstocht van een kleine 40 km naar de hoofdstad Arrecife. Na eerst een korte plasstop doorkruisen we met de fiets de hoofdstad om dan terug te keren naar het restaurantje waar we even geleden de plasstop gehad hebben.
Een aantal gebruikt daar de picknick en de rest kiest een gerecht van de kaart.
Na de middagstop fietsen we verder langs de luchthaven om vervolgens in Puerto de Carmen aan te komen. Daar hebben we een laatste plas- en drank stop voor deze zondag. Omstreeks 16.30 uur komen we aan in haven waar de minibus ons opwacht en naar het hotel terug brengt.
Voor het avondmaal gaan we nog eventjes op verkenning op de kust van Playa Blanca.

Maandag 20 oktober: Playa Blanca – El Golfo – Yaiza – Playa Blanca
We komen samen om 9.30 uur voor onze 2e rit. Nadat we gisteren de oostkant van het eiland verkend hebben, gaat het vandaag over zuid en westkant van het eiland. We houden even halt aan de zoutmijnen en rijden vervolgens door naar Los Hervideros. Daar bewonderen we een uniek schouwspel van de natuur. De golven stuwen tegen de flanken van de lavastroom en vormen ondergrondse grotten waar het water in volle kracht door gestuwd wordt. We brengen een bezoek aan het groene meertje en vervolgens rijden we naar El Golfo. Tijd voor de picknick en een toiletbezoek. Daarna rijden we via Yaiza terug richting Playa Blanca en fietsen tot aan de vuurtoren om vervolgens volledig de kust af te fietsen tot aan Papagayo. Onderweg houden wij nog even halt voor een drankje of een ijsje. Bij aankomst, komen nog even samen om de rit voor de volgende dag uit te leggen en wij doen dit aan de poolbar. Vandaag hebben we 55 km gefietst bij heerlijk warm weer. De zon heeft haar werk gedaan want heel wat mensen zijn verbrand. (mijn neus en armen zijn goed verbrand niettegenstaande het regelmatig smeren van zonnecréme)

Dinsdag 21 oktober: De vulkanen van Timanfaya
Met de minibus en de fietsen naar het Nationaal Natuurpark Timanfaya. Bij de Camel Safari worden de fietsen uitgeladen en begint onze tocht, eerst naar het centrum van het natuurgebied om een aantal demonstraties te bekijken en vervolgens een bus rondrit doorheen het grootste vulkaangebied van Lanzarote.
Vervolgens maken we een halte aan het bezoekerscentrum waar wij een nabootsing van een vulkaanuitbarsting mee maken.
In Tinajo gebruiken we het middagmaal (picknick) en vervolgens fietsen we richting La Geria. Onderweg stappen we nog even af voor een bezoek aan een vulkaan, waar we midden in de krater terecht komen. In La Geria, het wijngebied van Lanzarote houden we nog een plas- en drank stop om vervolgens in Uga aan te komen.
Daar splitsen we de groep. Wie een beetje meer wil doet samen met mij de beklimming naar Femes, de anderen rijden samen met Eddy langs de gewone baan naar Yaiza en zo naar Playa Blanca. Bij diegenen die samen met mij de beklimming via Femes deden staan er 52 km op de teller. Bij de anderen staat dat zelfde getal op de teller.

Woensdag 22 oktober: Fuerteventura
Rustdag met een dagexcursie naar het buureiland Fuerteventura. Met de ferryboot van uit de haven in Playa Blanca maken we de overtocht naar Fuerteventura en komen na ongeveer 30′ varen aan in Puerto Corralejo. Daar staat een bus op ons te wachten voor een heerlijk dagje op het buureiland.
We bezoeken het natuurgebied El Cotillo waar we wandeling maken. Vervolgens gaat het naar het hoogste punt van het eiland en daarna naar Betancuria, het mooiste bergdorpje van het eiland. Middagmaal met alles er op en eraan in een plaatselijk restaurantje onderweg, gevolgd door een panoramische tocht langsheen de hoofdstad Puerto del Rosario. We maken een strandwandeling langs het mooie zandstrand met pootje baden en zelfs zwemmen.
Tot slot wandelen we in Peurto Corralejo en keren vervolgens met de ferryboot terug naar Playa Blanca.

Donderdag 23 oktober: Mirador del Rio – Cuevas de los Verdes – Jameos del Aqua – Caktus tuinen – Cesar Enrique.
Om 9.30 uur vertrek met de bus en fietsen naar de mirador del Rio. Na het bezoek aan de Mirador del Rio beginnen wij aan een zeer mooie afdaling naar de
Jameos del Agua.
Na de middagstop bezoeken wij de cactustuinen en rijden vervolgens door naar de Fundacion César Manrique, het eindpunt van onze fietstocht. De fietsen worden opgeladen en we keren terug naar Playa Blanca. Vandaag hebben we 38 km gefietst.

Vrijdag 24 oktober: Ermita de las Nieves y Famara – Tequise – Puerto Calero
Om 9.30 uur komt de minibus ons ophalen aan het hotel voor de transfer naar Ermita de las Nieves y Famara.
Na een valse start (Natscho wou ons afzetten in Famara) start onze laatste fietstocht boven aan het kerkje. Na eerst de nodige foto’s te hebben genomen van de mooie omgeving gaat het steeds bergaf tot in Tequise waar we even pausseren. Daarna gaat het richting van de wijnstreek La Geria om vervolgens via Masdache, Cornil, Tegoyo en Macher af te dalen naar Puerto Calero. Daar komt de minibus ons om 17 uur ophalen. Vandaag hebben we 45 km gefietst in een broeierige hitte van meer dan 30°.

Zaterdag 25 oktober: einde fietsvakantie.
Na het ontbijt mijn valies voor het grootste deel klaar gemaakt en dan met de ganse groep naar het centrum van Playa Blanca gewandeld.
Tegen 12 uur de kamer vrijgemaakt en dan op de aperitief aan de Poolbar. Tegen 13 uur naar het restaurant voor het middagmaal en daarna naar de luchthaven voor de terugreis naar België.

Dit was de laatste fietsvakantie voor 2016 voor mij.
Het heeft weer mooi geweest en het weer was soms iets te mooi en vooral te warm.
Oprechte dank aan alle fietsers om samen met Eddy en mij te komen fietsen op de verschillende bestemmingen.
Geen vaarwel maar tot ziens op een andere bestemming in 2017 of….
…..ergens in de Vlaanders.