Fietsvakantie op Mallorca mei 2016

Van 6 tot en met 15 mei 2016

**** HOTEL APOLO ****

In samenwerking met Reizen Lauwers.

Vrijdag 6 mei:
Vlucht FR 2915 van Ryanair met vertrek om 21.25 uur brengt mij van Zaventem naar Palma. Het voelt raar aan om terug op Zaventem te komen na de aanslagen.
De vlucht vertrekt met een lichte vertraging en in Palma staat Eddy mij op te wachten.
Reeds na middernacht kom ik aan in het hotel en betrek ik mijn vaste kamer.
tijdens de nacht heeft het fel geonweerd en ’s morgens toen ik opstond regende het nog.

Zaterdag 7 mei:
Een regendag zoals ik er nog nooit geen heb meegemaakt op Mallorca.
In de loop van de voormiddag klaart het uit en ga ik mijn fiets ophalen in het reisbureau.
Samen met Eddy ga ik de klanten ophalen op de luchthaven en hebben we nog een druk programma in de vooravond.
bij aankomst in het hotel: check-in. Welkomstdrink en leveren van de fietsen.
avondmaal en overnachting in het hotel.

Zondag 8 mei: 1e rit:
Zoals gewoonlijk starten we onze fietsvakantie met een mooie fietstocht van de kust weg, in het nabije binnenland. We maken kennis met het land van de boer en de windmolentjes.
Er wordt heel veel uitleg gegeven over wat we te zien krijgen en na een stop in een typisch Mallorcaans cafeetje rijden we in een wijde boog rond de luchthaven, terug naar de kust. Voor onze middagstop rijden we via Cala Blava naar Son Feri Nou, om in La Brioche, bij Bob (een Fransman) lekker verwend te worden.
Biefstuk of kippenfilet met frietjes en een slaatje met een drankje. Een taartje en een koffie als afsluiter.
Nog eventjes rondrijden voor een mooi panorama en dan terug naar het hotel.
Totale afstand: 45 km.

Maandag 9 mei: 2e rit:
Valldemossa

Vertrek om 9.30 uur met de bus en aanhangwagen naar Valldemossa.
Na een uitgebreid bezoek aan het stadje dat hoog in de bergen gelegen is beginnen we onze fietstocht met een 8 km lange afdaling.
We fietsen richting Santa Maria om in Festival Park onze middagstop te houden. Iedereen is daar vrij om te lunchen en te shoppen.
Via Sa Cabaneta, Portrol, Son Ferriol en Coll d’en Rebassa bereiken we de kust. Langs het mooie kustfietspad komen we terug aan ons hotel.
Totale afstand: 45 km.

Dinsdag 10 mei: rustdag
Iedereen kan genieten van zon, zee en strand of het zwembad.
Eddy gaat met de mensen die het willen naar Palma voor een uitgebreid bezoek.
Ik zelf ga op training in het vooruitzicht van de beklimming van de Mont Ventoux.
Om 9 uur sta ik aan de start voor een bergrit. Via Llucmajor fiets ik naar Randa en vervolgens helemaal tot boven aan het klooster. Bij mijn terugkeer in llucmajor doe ik nog een terrasje en kom daar toevallig vrienden tegen.
Totale afstand: 76 km.

Woensdag 11 mei: Sineu
Op woensdag is er markt in Sineu en daar moeten wij heen.
Vertrek aan het hotel om 9.30 uur met bus en aanhangwagen.
Op een parking worden de fietsen uitgeladen en iedereen heeft ruimschoots de tijd voor een bezoek aan de markt. We fietsen terug richting hotel. Via de dorpjes Lloret en Pina komen we in Algaïda waar onze middagstop is.
In Llucmajor hebben we nog een laatste plas en drank stop en rijden terug naar de kust en ons hotel.
Totale afstand: 57 km.

Donderdag 12 mei: Cala Pi De langste maar wel de mooiste rit.
Om 9.30 uur vertrekken we naar S’Arenal om daar de kust te verlaten. Het is een korte maar felle klim die ons aan Aquapark brengt en via het rode fietspad rijden we parrallel met de autostrade richting Llucmajor en van dan af gaat het langs kilometers lange fietsbaantjes richting Cala Pi. Op het einde van het fietsbaantje hebben we een drank en plasstop en dan dalen we zeer geleidelijk naar de kust.
Na de middagstop in Cala Pi vatten we de terugweg aan.
Net zoals in het heen rijden hebben we ook bij onze terugweg heel lange, rustige fietsbaantjes. We houden even halt aan de Finca Sa Torre en maken nog een ommetje voor een drank en plasstop in Maoris.
Totale afstand: 68 km.

Vrijdag 13 mei: Camp de Mar
Om 9.30 uur worden de fietsen opgeladen en rijden we naar de overkant van de baai voor een hele mooie fietstocht langs alle kustplaatsjes aan de overkant. We starten in Camp de Mar en rijden via Peguera, Cala Fornells, Costa de la Calma naar Santa Ponsa.
In Magaluf hebben we een drank en plasstop en in Palma Nova onze middagstop. Via Portal Nous, Illetes komen we in Cala Major waar we een prachtig uitzicht hebben op het buitenverblijf van de Spaanse koning.
Van bij de start hebben we steeds langs een mooi fietspad gereden, de ene keer links van de weg, de andere keer rechts van de weg. Nu zijn we voor een tijdje het fietspad kwijt en moeten we de grote baan nemen tot in de haven waar we terug het fietspad hebben dat ons terug naar het hotel brengt.
Totale afstand: 47 km.

Onze aankomst in het hotel betekend ook het einde van de fietsvakantie.

Zaterdag 14 mei: Terugreis
De kamers moeten vrij zijn om 12 uur en voor de mensen die het willen gaan we samen iets eten. Transfer naar de luchthaven en afscheid.

Zondag 15 mei: afscheid
Ook voor mij zit het er andermaal op.
Vlucht FR 2916 van Ryanair brengt me terug naar Zaventem.
Om 18 uur zet ik voet op Belgische bodem en het voelt raar aan terug op Zaventem toe te komen.

Wordt vervolgd vanaf dinsdag 31 mei aanstaande.
Van 1 tot en met 11 juni: verblijfsvakantie met excursies.
Begeleiding Eddy en Raf.

Bedankt aan alle deelnemers en hopelijk tot weerziens op één of andere bestemming.