Fietsvakantie Lanzarote maart 2016

Van 16 tot en met 23 maart 2016

VERBLIJF: THB TROPICAL ISLAND ****

Woensdag 16 maart:
Vertrek op de luchthaven van Zaventem om 9.15 uur met vlucht HQ 1526.
Aankomst op Lanzarote om 12.25 uur plaatselijke tijd. (1 uur achter dan bij ons)
Eddy wacht ons op. Transfer naar het hotel, check-in en middagmaal.
Welkomstmeting en bespreking van het programma voor de ganse week.
Op verkenning op het domein en in Playa Blanca.

Donderdag 17 maart:
1e rit: Om 9.30 uur vertrek met de bus naar Costa Teguise.
Bij aankomst staan de fietsen op ons te wachten.
We vertrekken in Costa Teguise en via Arrecife (de hoofdstad) fietsen we steeds langs de kust naar Playa Honda en de luchthaven.
Bij het binnenrijden van Puerto del Carmen houden we nog een drank en plasstop om vervolgens onze eerste rit te beëindigen in de haven.
De bus en camionette komen ons ophalen in de haven en brengen ons vervolgens terug naar het hotel.
Afstand: 40 km. Zonnig en warm met een temperatuur van om en bij de 25°.

Vrijdag 18 maart:
2e rit: Om 9.30 uur vertrek aan het hotel. We fietsen langs de kust volledig tot op het einde van Playa Blanca tot aan de vuurtoren.
We hebben een mooi uitzicht op Playa Blanca en tevens op Fuerteventura.
Na een stukje terugkeren gaat onze tocht, richting noorden en de zoutvelden.
We houden halt aan Los Hervideros waar we het spel van water en wind tussen de lavavelden aanschouwen.
We komen op de middag aan in El Golfo waar we ons te goed doen aan een lekkere visschotel. Op de terugweg bezoeken we nog het groene meertje om vervolgens een drank en plasstop te houden in het centrum van Yaiza. Met wind in de rug gaat het terug richting hotel.
Afstand: 53 km. Opnieuw een zonnige dag met meer dan 22°.

Zaterdag 19 maart:
3e rit: Vertrek om 9.30 uur aan het hotel met bus en camionette, richting Nationaal Park Timonfaya. Vuurbergen. We stappen af aan de vertrekplaats van de kameelsafari. Terwijl de fietsen uitgeladen worden bezichtigen we de kamelen, maken we foto’s en wordt er een verhaaltje verteld van vader en zoon kameel en weg zijn we.
We rijden het N.P. Timanfaya binnen. Terwijl ik op de fietsen let maken de andere fietsers een rondrit per bus door het natuurpark.
Bij hun terugkomst wonen we nog een aantal demonstraties bij en we vertrekken richting: Bezoekerscentrum.
Het bezoekerscentrum is nog maar een paar jaar open en geeft een mooie overzicht tentoonstelling van de vulkaanuitbarstingen tussen 1730 en 1736. Gedurende enkele minuten maken we een nabootsing van een vulkaan uitbarsting mee, zodat we een idee kunnen vormen wat de bewoners hebben meegemaakt gedurende die 6 jaar van uitbarstingen. We rijden nu richting Tinajo om in Mancha Blanca, onze middagstop te maken. Na de middagstop beginnen we aan onze terugtocht.
We stoppen even aan een zeer oude krater waar de wand is ingevallen en we zomaar kunnen instappen.
Via het wijngebied La Geria komen we in Uga voor een plas en drankstop.
Vervolgens gaat onze tocht naar Yaiza en dan dezelfde weg van de dag ervoor naar Playa blanca en ons hotel.
Afstand: 47 km. Vandaag waren er meer wolken maar toch nog steeds meer dan 20°.

Zondag 20 maart:
Dagexcursie naar Fuerteventura.
Vertrek met de veerboot om 9 uur in Playa Blanca, richting Fuerteventura.
We komen aan in Puerto Corralejo waar onze minibus voor de ganse dag staat te wachten. Chauffeur van dienst is deze maal Paco.
Voor de middag bezoeken we El Cotillo en Betancuria. We houden ook even halt boven aan de meters hoge beelden van de gebroeders Betancur, de vroegere heersers over het eiland. We nemen het 4 gangen middagmaal in een plaatselijk restaurantje.
Via de hoofdstad Puerto del Rosario komen we aan de allermooiste witte zandstranden van Europa. Zand dat overgewaaid is uit de woestijn.
We maken een wandeling en gaan ook even pootje baden.
We sluiten ons bezoek aan Fuerteventura af met een wandeling door de hoofd winkelstraat van Puerto Corralejo.
De veerboot van 18 uur brengt ons terug naar Playa Blanca.

Maandag 21 maart:
4e rit: Dag in het teken van César Manrique.
Vertrek om 9.30 uur met de bus en camionette naar het uiterste noorden.
Aankomst aan de Mirador del Rio, een vroegere legerkazerne die omgebouwd werd tot een heel mooi uitzichtpunt.
Na een heel mooie afdaling stoppen we eerst even aan de groene grotten en vervolgens de Jameos del Agua. De picknick gebruiken we op het mooiste plekje van Arrieta. We rijden nu steeds langs de kust richting de Jardin de Cactus en na het bezoek richting aankomst van de dag.
Vandaag eindigt onze rit aan de Fundacion César Manrique.
Afstand: 40 km. Vandaag was er meer wind en ook frisser. Geen 20° meer.

Dinsdag 22 maart:
5e rit:
Vertrek zoals steeds om 9.30 uur met bus en camionette, richting Haria.
Het dal van Haria is het meest groene dal van het eiland en er wordt volop aan land- en tuinbouw gedaan.
We komen aan, aan het panorama hotel op 500 m van het weerstation.
De fietsen worden uitgeladen en we fietsen tot aan het kerkje van Ermita de Las Nieves. Daarboven hebben een heel mooi uitzicht over het noordelijkste deel van het eiland. Na de nodige fotosessies plooi ik de fietskaart even open en toon welk traject we op onze laatste rit zullen volgen.
We vertrekken en na een zeer lange afdaling bereiken we Teguise, de vroegere hoofdstad. Vandaag hebben we een beetje tegenslag. Deze morgen vernamen we reeds zeer vroeg de aanslagen op de luchthaven van Zaventem.
Hier in teguise belanden we in een begrafenisstoet.
We maken een wandeling in Teguise en iedereen is een uur vrij om ondertussen de picknick te gebruiken.
Tussen Mozaga en Masdache houden we ook even halt aan nog een kunstwerk van Sésar Manrique: ruiter met zijn paard.
Via de wijngebieden El Grifo en La Geria bereiken we Uga, het eindpunt van onze rit.
Wie het wil kan er nog een extraatje bijnemen. We fietsen tot aan het rondpunt met de kamelen familie en vervolgens klimmen we tot in Femes.
Een heel mooi panorama daar boven. Vanaf hier is het nu nog 8 km dalen tot aan ons hotel in Playa Blanca.
Afstand: 38 km. Met de beklimming naar Femes erbij: 53 km. Vandaag was er veel wind en het was fris.

Woensdag 23 maart:
Na het ontbijt, valies klaar maken en check-out.
Vlucht HQ 1527 vertrekt met 1 uur vertaging en brengt ons eerst naar Gran Canaria en vervolgens naar Luik.
De luchthaven van Zaventem is gesloten wegens de aanslagen van gisteren.
Op de luchthaven van Luik halen we onze bagage op en stappen op de bus die ons naar Heverlee brengt. Daar worden we opgehaald en komen na middernacht behouden thuis. Mijn auto staat op de luchthaven van Zaventem en ik kan deze voorlopig niet afhalen.
Eind goed, al goed. Ik heb mijn wagen op vrijdag 25 maart onder strenge voorwaarden kunnen ophalen.

Bedankt aan alle fietsers voor de aangename en plezante sfeer in de groep.
Wil je er de volgende keer ook bij zijn? Voor de fietsvakantie van 23 oktober is nog beperkt plaats.