Fietsvakantie Lanzarote oktober 2015

VERBLIJF: THB CLUB TROPICAL ISLAND ****

Fietsbegeleiders: Eddy en Raf

Woensdag 21 oktober: vertrek
Eerst met de wagen naar de luchthaven van Zaventem. Daar parkeren en vervolgens de trein nemen naar Bussel – Zuid. Met een shuttle naar de luchthaven van Charleroi en dan het vliegtuig. Waarom parkeren op de luchthaven van Zaventem? Wel ik kom terug met een vlucht van Thomas Coock naar Zaventem.
Vlucht FR 8174 van Ryanair vertrekt om 13.50 uur naar Arrecife. De aankomst is voorzien omstreeks 18.10 uur. Plaatselijke tijd is dat 17.10 uur want er is een uur verschil. Ook zondag bij de overschakeling naar het winteruur blijft dat uur verschil bestaan. Nadat ik mijn appartement in gebruik heb genomen is er een kennismaking wandeling in en op het domein en om 19 uur is er het avondmaal.

Donderdag 22 oktober: vrije dag
Om 10 uur start er een wandeling naar het centrum van Playa Blanca, waarbij we kennis maken met de wandelpromenade, de verschillende strandjes en de hoofd winkelstraat.
Om 12.30 uur zijn we terug voor de aperitief en om 13 uur gaan we middagmalen.
Om 18.30 uur komen we samen voor de bespreking van het programma voor gans de week en daarna is er het avondmaal.
Later op de avond komt er een zware regenbui over met wateroverlast tot gevolg.

Vrijdag 23 oktober: nog een vrije dag
Ik spreek af, dat als het weer het toelaat wij om 10 uur een wandeling maken richting Playa Papagayo. We starten droog en eindigen kletsnat. Opnieuw komt er een zware bui over en we hebben geen mogelijkheid om te schuilen. Een taxi bellen is ook geen optie want die zou onder water kunnen staan door ons natte kledij.
Om 17 uur worden de fietsen geleverd. 15 splinternieuwe fietsen van het merk Stevens.
Morgen vliegen we er in.

De bananenboom naast mijn deur heeft het begeven onder de felle regenval.

Zaterdag 24 oktober: 1e rit: Costa Teguise – Puerto Del carmen
Om 9.30 uur worden de fietsen opgeladen in de camionette, wij stappen in de bus en rijden naar Costa Teguise. We vatten onze rit aan en rijden volledig langs de kust, naar Arrecife, de hoofdstad van Lanzarote. We bezoeken de stad en gebruiken daar onze picknick. Dan zijn enkele lichte problemen. Eerst en vooral zijn er belangrijke wegenwerken en er heeft na de middag ook een triathlon plaats.
We komen midden in die triathlon terecht en het wordt een beetje zoeken maar dat lukt goed. We vervolgen onze rit via Playa Honda, langs de luchthaven naar Puerto Del Carmen waar we omstreeks 16.30 uur aankomen in de haven.
Om 17 uur worden we opgehaald en naar het hotel gebracht.
We hebben 38 km gefietst en hebben daar 3.15 uur over gedaan bij zeer mooi en warm weer. (30°)

Zondag 25 oktober: 2e rit: Playa Blanca – El Golfo – Playa blanca
Om 9.30 uur vertrekken we in Club tropical en rijden tot aan Faro Pechiguera.
We keren terug langs de kust tot aan de haven om dan via 2 ronde punten, het binnenland in te trekken.
We passeren de zoutvelden en houden even halt voor uitleg en foto’s.Vervolgens komen we aan Los Hervideros. Hier aanschouwen we het spel van water en wind in de lavastromen. Er is weinig wind en deze komt uit een andere richting, daardoor is er ook weinig spektakel. We rijden door naar El Golfo waar we het middagmaal gebruiken. Onze picknick laten we voor een keer in onze fietstas en we eten een lekkere vis met groentjes en papas. We bezoeken het ‘groene meertje’ en vatten onze terugweg aan.
Via Yaiza fietsen we langs de parallelweg , terug naar Playa Blanca.
Vandaag hebben we 52 km gefietst en deden daar 3.45 uur over onder een stralende zon en 30°.

Maandag 26 oktober: 3e rit: PN Timanfaya
Om 9.30 uur worden de fietsen ingeladen en rijden via Yaiza naar de parking aan de kameel safari. Hier begint onze fietstocht maar eerst nemen we mooie foto’s van de kamelen en luisteren we naar het verhaal van vader en zoon kameel.
We fietsen een ganse dag tussen de vulkanen, brengen een bezoek aan het Nationaal Park en doen een rondrit per bus in het vulkaangebied.
We brengen ook een bezoek aan het bezoekerscentrum waar heel veel informatie is over de uitbarstingen van 1730 – 1736 die toen 1/3 van het eiland onder de lava hebben bedolven. Na de middagstop (picknick) wandelen we naar en in een uitgedoofde krater.
We keren terug via het grootste wijngebied van Lanzarote: La Geria, naar Uga voor een tussenstop. Na 48 km bereiken we terug ons hotel en hebben 2.55 uur gefietst. Terug een zeer mooie en warme dag.

Dinsdag 27 oktober: vrije dag
Reisleider Eddy organiseert een excursie naar Fuerteventura.
We zouden om 9 uur vertrekken met de ferry vanuit de haven van Playa Blanca.
Er was een probleem met het schip en daardoor zijn we 1 uur later vertrokken met een andere ferry (andere maatschappij)
We komen aan in de haven Puerto Corralejo en daar staat het busje ons op te wachten.
Eerst rijden we naar het natuurgebied El Cotillo voor een kleine wandeling en een drank en plasstop. We rijden naar het hoogste punt van Fuerteventura voor prachtige uitzichten op het eiland. Daar staan ook 2 grote beelden van de vroegere heersers over het eiland. Nu dalen we af naar Betancuria. Betancuria is een heel mooi bergdorpje waar het aangenaam is om te vertoeven.
We nemen het middagmaal bestaande uit voorgerecht, soep, hoofdgerecht en nagerecht en stappen terug op de bus, richting hoofdstad Puerto Del Rosario om vervolgens terug naar het noorden te rijden. Op de mooi, witte stranden is nog even de tijd om pootje te baden of te zwemmen. In Puerto Corralejo wandelen we door de wandel-winkelstraat tot aan de haven waar de ferry op ons wacht voor de oversteek naar Lanzarote.

Woensdag 28 oktober: 4e rit: Mirador del Rio – Fundacion Cesar Manrique.
De dag staat volledig in het teken van architekt Cesar Manrique. Om 9.30 uur komt de bus en de camoinette ons ophalen en brengt ons helemaal naar het noorden van het eiland. Na het bezoek aan de Mirador del Rio maken we een zeer lange afdaling naar de Cueva de los Verdes (groene grotten) en de Jameos del Agua.
Na het bezoek spreken we onze picknick aan en fietsen vervolgens verder naar Arrieta voor een korte stop.
Een bezoek aan de Jardin de Cactus is de volgende stop en daarna fietsen we naar ons eindpunt de Fundacion Cesar Manrique. Met 1/2 uur vertraging bereiken we ons eindpunt maar werken wel het programma volledig af met een bezoek aan de fundacion. Totale afstand van deze rit: 45 km en 2.30 uur gefietst. (veel bergaf)

Donderdag 29 oktober: 5e rit: Ermita de las Nieves y Famara – Uga (Femes)
Vertrek om 9.30 uur, richting Famara en tot aan het kapelletje van Nieves gelegen op 600 meter hoogte.
Hier krijgen we heel mooie vergezichten, voornamelijk aan de westkant van het eiland. Nadat de nodige foto’s gemaakt werden zijn we begonnen aan een heel lage afdaling naar Teguise voor een stop. Teguise was de vroegere hoofdstad van het eiland met een mooi en gezellig marktpleintje. Op zondag is er hier de grootste markt van het eiland.
In Masdache halen we de picknick boven en fietsen vervolgens verder naar La Geria waar er een stop voorzien is. Uga is vandaag onze aankomstplaats en na 38 km fietsen bereiken we onze aankomstplaats. Normaal komt de bus en camionette ons hier om 17 uur ophalen maar vandaag is niet normaal.
De fietsers die het willen kunnen samen met mij een mooie beklimming maken naar Femes en vervolgens afdalen naar Playa Blanca en het hotel.
Een paar fietsers houden het voor bekeken en wachten op de bus. Met 7 moedige fietsers maken we de beklimming die de eerste km zwaar is en nadien minder zwaar naar Femes toe. Boven wacht er een bar om af te koelen met een frisdrank en vervolgens eerst een stuk stijl naar beneden en dan een lage rechte afdaling naar Playa Blanca. Bij diegenen die de beklimming naar Femes er bijgenomen hebben staat er na 3.15 uur fietsen 52 km op de teller.

Vrijdag 30 oktober: vrije dag
Alle ritten zijn gereden en om 9.30 uur zijn we eventjes rond de tafel gaan zitten om een evaluatie van deze fietsvakantie te maken. Iedereen was zeer tevreden over deze fietsvakantie. We hebben dan ook gegevens uitgewisseld en dan was iedereen gans de dag vrij van doen en laten.

Zaterdag 31 oktober: terugreis
Vroeg uit de veren. Nog het laatste in de valies bergen en na het ontbijt staat om 8.20 uur de bus voor het hotel om ons naar de luchthaven te brengen. Het regent!
Vlucht HQ 1527 van Thomas Cook brengt de groep terug naar huis.

Hierbij mijn oprechte dank aan Eddy Boeckmans voor de goede organisatie.
Ook dank aan alle fietsers voor de aangename sfeer in de groep.
Dank u wel allen en hopelijk tot nog eens.