Fietsvakantie Mallorca oktober 2014

Van 29 september tot en met 6 oktober 2014

**** Hotel Apolo****

Voor Organizacion Royal in samenwerking met Global Contacts.

Maandag 29 september:
Op vrijdag 26 september met een binnenlandse vlucht van Menorca naar Mallorca.
Aankomst in hotel Apolo omstreeks 22.30 uur. Zaterdag ben ik gans de dag vrij en haal ik mijn fiets op in het reisbureau. Op zondag ga ik mee met Eddy naar hotel Marie Louisa om mee te helpen bij de boekingen voor de excursies.
Maandag op Excursie naar de haven van Soller, Fornalutx, Deia en Valldemossa. In Valldemosa breekt een zwaar onweer uit met veel regen.
De straatjes worden herschapen in kolkende riviertjes. Om 19 uur naar de luchthaven om de groep fietsers op te halen.

Dinsdag 30 september: Molenroute
Zoals gewoonlijk gaan we op verkenning in het binnenland. Rond de luchthaven komen we in een zeer typisch cafeetje waar alle consumpties nog € 1,30- kosten.
Er wordt heel wat informatie gegeven over de luchthaven en de omgeving. De windmolentjes staan centraal. Onze lunch heeft plaats in La Brioche, waar Bob voor ons een goede menu klaar maakt.
Biefstuk, gebakken op de grill met frietjes en een slaatje + een drankje naar keuze, gevolgd door een tas koffie met een taartje. Meer moet dat niet zijn.
Na 42 km bereiken we terug het hotel.

Woensdag 1 oktober: Sineu
De minibus met aanhangwagen komt ons om 9.30 uur ophalen en brengt ons naar Sineu. Tijd voor een bezoek aan de wekelijkse markt en om 11.45 uur beginnen we aan onze fietstocht, richting hotel. Een stralende dag en na 56 km bereiken we ons hotel Apolo.

Donderdag 2 oktober: rustdag
Vrije dag voor iedereen.
Reeds voor het ontbijt ga ik naar de kelder om een lekke band te vervangen, zodat iedereen op de vrije dag kan fietsen.
Ik heb mijn versnelling van mijn fiets laten afstellen en daarna een lange wandeling gemaakt. In de late namiddag (als de temperatuur wat gezakt is) ga nog 51 km fietsen.

Vrijdag 3 oktober: Valldemossa
Met de minibus en aanhangwagen naar Valldemossa. Na een wandeling met gids (Raf) beginnen we dan aan een heel mooie fietstocht. Na een afdaling van 7 km gaat het links richting Santa Maria en Festivalpark waar we het middagmaal gebruiken. De klanten zijn een uur vrij om te shoppen en daarna zijn we terug op weg, eerst naar Sa Cabaneta en Portol. Ingevolge wegenwerken moeten wij het traject wat wijzigen en wordt de fietstocht iets korter. We komen in Hostalet waar we korte drank en plasstop houden. Voor wij naar het hotel fietsen maken we een ommetje langs het reisbureau.
Een fietstocht van 45 km.

Zaterdag 4 oktober: Cala Pi
Met zeer mooi en warm weer nemen we om 9.30 uur de start voor de langste maar ook de mooiste rit van onze fietsweek. Na enig klimwerk hebben we heel vlug de kust achter ons gelaten. Plots is er alarm omwille van een lekke band in de groep. Dit euvel is snel verholpen maar niet zo snel als dat dit woensdag het geval was. Langs heel mooie fietspaden bereiken we een plas- en drank stop voor we afdalen naar Cala Pi. Iedereen staat vol bewondering voor die prachtige omgeving. Na het middagmaal in Cala Pi keren we terug richting hotel met eerst een tussenstop aan de Finca Sa Torre en daarna nog een drank stop in Maoris. Ten gevolge van het grappen en moppen vertellen komen we pas om 18 uur in het hotel aan. We hebben 69 km op de teller en hebben 4 uur gefietst.

Zondag 5 oktober: Laatste rit
Met de minibus en aanhangwagen met de fietsen erin gaat het Camp de Mar. Daar begint onze fietstocht, richting hotel. Via de kustplaatsjes Paguera, Santa Ponsa, naar Magaluf voor een drank en plasstop. In Magaluf begint het te onweren maar er valt niet zoveel regen uit.
Het middagmaal nemen we in Palma Nova en daarna fietsen we naar Portal Nous. Via Illetas en Cala Major bereiken we de haven van Palma, die we bezoeken. Het is zondag en daardoor is het relatief kalm in de haven. Na nog een tussenstop aan de vismijn fietsen we verder langs het kustfietspad richting hotel.
We hebben juist geteld 50 km gefietst.

Maandag 6 oktober: Afscheid
Deze morgen mochten wij uitslapen. Na het ontbijt mijn fiets proper gemaakt en nog een laatste rondje langs de promenade gereden. Vervolgens mijn fiets binnen gedaan in het reisbureau. Bij mijn terugkomst in het hotel de fietsen van de klanten klaar gezet, zodat deze morgen kunnen afgehaald worden.
Daarna gaan wandelen. De klanten moesten de kamer vrijgeven tegen 12 uur en om 17.30 uur klaar staan voor transfer naar de luchthaven.

Dinsdag 7 oktober: Einde fietsseizoen op Mallorca
Een uurtje langer slapen en na het ontbijt mijn valies klaar maken. De fietsen worden opgehaald. Om 13 uur in het hotel vertrokken naar de luchthaven.

MALLORCA 2014
Met dank aan Eddy Boeckmans (Organizacion Royal)
Eveneens dank aan Edwin en Jean om enkele foto’s beschikbaar te stellen.