Fietsvakantie op Menorca september 2014

Van 19 tot en met 26 september 2014

Verblijf in Hotel **** Club Almirante Farragut ****

Vrijdag 19 september: afreis
Vertrek naar Menorca vanaf Zaventem. Vlucht HQ 5724 vertrekt om 17.55 uur en brengt ons via Ibiza naar Menorca.
Aankomst op de luchthaven van Menorca in Mahon en transfer naar het hotel.
Check-in hotel en kamerverdeling. Licht avondmaal en dan het bedje in.
Bijna geen oog dicht gedaan door de warmte.

Zaterdag 20 september:
De fietsen worden geleverd en we zijn er klaar voor.
We vertrekken vanuit ons hotel voor een kennismaking met de streek.
Langs de prachtige Playa fietsen we naar de haven van Ciutadella, die bootverbindingen heeft met Mallorca, Ibiza en Barcelona.
We fietsen verder naar het zuiden via Sa Caleta waar we een korte stop voorzien. Daarna fietsen we door naar Cala Santandria en Cala en Bosch.
Op de terugweg nemen we een lunch in Ciutadella en vervolgens fietsen wij naar het noorden en bereiken Punta Nati. Daarna fietsen we terug naar het hotel.
We hebben 52 km gefietst.

Zondag 21 september:
Om 9.30 uur vertrekken we in ons hotel richting Ciutadella en daarna naar het dorpje Ferreries. Langs mooie geasfalteerde binnenwegen fietsen we naar Es Mercadal om vervolgens naar het zuiden en het dorpje Es Migjorn Gran te fietsen.
s’ Middags mogelijkheid voor een lichte maaltijd in een restaurantje. Het eindpunt van onze fietstocht ligt in Santo Tomas en in de late namiddag komt de minibus ons ophalen en brengt ons terug naar het hotel. De fietsen gaan in een bestelwagen en worden naar de startplaats Es Mercadal gebracht, waar wij ze morgenvroeg terugvinden. Een mooie en avontuurlijke tocht van 42 km.

Maandag 22 september:
Na het ontbijt komt de minibus ons ophalen en bengt ons naar de plaats waar we de vorige dag geëindigd zijn: Es Mercadal.
Vandaag fietsen we naar de hoofdstad Mahon waar wij onze middagstop hebben. Tijdens onze middagstop kunnen we ook genieten van een heel mooie airshow.
Na de middag fietsen we verder naar Es Castell (een haventje met kasteel) waar de minibus met aanhangwagen ons terug komt ophalen en naar het hotel brengt.
Een heel mooie fietstocht langs landelijke fietsbaantjes en dit over een afstand
van 27 km. Voor de start van de fietstocht regende het en na aankomst is het opnieuw beginnen regen. Gans de fietstocht droog en vrij zonnig maar zeer warm.

Dinsdag 23 september:
Rustdag voor iedereen. Genieten van zon, zee en strand. In feite kon je het niet zien dat het rustdag was. We hebben niet gefietst maar wel gewandeld naar Ciutadella waar we in het stadje genoten hebben van…. een Belgische Duvel of in mijn geval van een Kwak tegen een prijs die goedkoper is dan bij ons in België.
We zijn met de taxi terug naar het hotel gereden en daarna uitgebreid gaan proeven van een plaatselijke specialiteit. Op het einde van onze lunch zijn we moeten binnen vluchten want daar was een nieuw onweer. Van dit gezellig samenzijn werd gebruik gemaakt om te lollen en plezier te maken.
Om onze namiddag (en onze vrije dag) af te ronden maken we nog een mooie wandeling van ongeveer een uur.

Woensdag 24 september:
Na het ontbijt komt de minibus ons terug ophalen en brengt ons terug naar de plaats waar we maandag gestopt zijn: Es Castell. Vandaag fietsen we heel veel in het binnenland van Menorca met bezoek aan verschillende kustplaatsjes zoals: San Luis, Punta Prima- S’Algar en Es Canutells.
Een ganse dag genieten van de natuur en de ongeschonden rotskusten van Menorca.
Op de middag nemen we een lichte maaltijd en in de late namiddag brengt de minibus met aanhangwagen ons terug naar het hotel.
Gans de dag licht golvend en 34 km op de teller.

Donderdag 25 september:
De minibus brengt ons naar Es Mercadal waar onze fietsen klaar staan voor de laatste fietstocht. We rijden door een prachtig natuurgebied naar Far de Cavalleria en we maken na een beklimming van ongeveer 2 km een rusthalte. Na een korte wandeling dalen we terug en rijden naar Cabo Fornells.
Een mooie route door het groene landschap van Menorca en genieten volop van de natuur. De middagstop nemen we in Fornells waar we nogal uitgebreid eten.
We maken een mooie wandeling op de klippen van Fornells en om 17 uur staat de minibus klaar om ons terug naar het hotel te brengen. Terwijl wij reeds op weg zijn naar het hotel worden de fietsen ingeladen en bij onze aankomst in het hotel zijn deze reeds veilig opgeborgen.
Niet de langste maar wel de mooiste rit met stip. Totaal 31 km.
Eddy vertrekt naar Mallorca.

Vrijdag 26 september: terugreis
Na het ontbijt valies klaar maken en uitchecken. We fietsen naar Ciutadella om ons fietsen binnen te leveren bij Velos Joan.
Iedereen komt op zijn eigen manier terug naar het hotel en na een licht avondmaal komt de bus ons om 19.30 uur ophalen voor transfer naar de luchthaven.
De groep vertrekt richting Zaventem en ik ga met een binnenlandse vlucht naar Mallorca waar de volgende opdracht wacht.

Met dank aan alle fietsers.
Het was een aangename fietsvakantie.