Fietsvakantie op Mallorca mei 2012

Van maandag 7 tot en met maandag 14 mei 2012

“MALLORCA AL FIETSEND ONTDEKKEN”

Fietsvakantie voor de sportieve fietser.

Maandag 7 mei:
Vertrek van op de luchthaven van Zaventem. Vlucht FQ 1968 vertrok om 17.30 u en bracht ons naar Palma De Mallorca waar Eddy ons stond op te wachten. Bij de aankomst in het Hotel Apolo eerst een stevig avondmaal genomen en dan intrek in de kamers. Het weer was uitstekend en de verwachtingen voor de komende week waren bijzonder goed.

Dinsdag 8 mei:
Reeds bij het ontwaken is het stralend weer.
De fietsen worden geleverd om 9.30 u en de minibus met aanhangwagen komt ons ophalen voor de verplaatsing naar Antratx. In de haven beginnen wij onze fietstocht naar het hotel. Langs prachtig aangelegde fietspaden en een lus rond Palma bereiken we na 61 km terug ons verblijfshotel.

Woensdag 9 mei:
De minibus met aanhangwagen komt ons ophalen voor de verplaatsing naar Sineu waar we eerst een bezoek brengen aan de wekelijkse markt. Om 11 uur vertrekken we via allerlei rustige baantjes richting kust. Rond 13 uur maken we een middagstop om de innerlijke mens te versterken. Er was niets afgesproken en iedereen at wat hij wou. Ik heb iets besteld waarvan ik dacht dat het satévlees was in een sausje met frietjes. Ik heb verkeerd gedacht want het was gewoon niet te vreten. Na 66 km bereikten we in de late namiddag terug ons hotel.

Donderdag 10 mei:
Normaal was het rustdag. Er werd weinig gerust. In de voormiddag hebben we 41 km gefietst in het binnenland, richting Hostalet waar we ons typisch Mallorcaans barretje bezochten.
De middaglunch gebruikten we bij die van ons in restaurant Tamarino en nadien was iedereen vrij van doen en laten. Dus genieten van het mooie weer.

Vrijdag 11 mei:
Om 9.30 u vertrek aan het hotel voor een tocht van 76 km naar Colonia Sant Jordi. Ondanks de hoge temperatuur werd er heel snel gefietst. Onze eerste stop was zoals gewoonlijk aan Finca Sa Torre. De middagstop was in het barretje voor een typisch gerecht. 2 sneden bruin brood waar wat olijfolie over is, belegd met een plak kaas en een plak Seranohesp. Enkele olijven, een pepertje en enkele sneetjes tomaat vormen de garniering. We konden er terug tegenaan voor het vervolg van de rit. Eerst naar Cala Pi en vervolgens naar het enige natuurlijk strand van Mallorca: Es Trenc. Via de zoutmijnen kwamen we op onze bestemming waar de minibus ons reeds stond op te wachten.

Zaterdag 12 mei:
De koninginnenrit. De minibus met aanhangwagen brengt ons naar het bergdorpje Valdemossa. Na een bezoek aan het dorpje beginnen we onze tocht. Meestal is het dalen en hier en daar ook iets stijgen. Voor we in het dal van Soller komen krijgen we als voorgerecht een voorproefje van wat later op de dag nog volgt. Enkele kilometer stijgen en dan vlot door de haarspeldbochten naar beneden. De lunch werd genomen in het Italiaans restaurant in de haven. Dan gaat het richting Soller voor een blitzbezoek. Om 16.30 u breekt het moment van de dag aan. 3 dappere fietsers beklimmen samen met mij een col van 2e categorie en slagen in hun opzet. Vandaag hebben we amper
43 km gefietst.

Zondag 13 mei:
Als afsluiter een totaal nieuwe rit in de bergen. Het is tenslotte toch een fietsvakantie voor sportieve fietsers. Door de extreem hoge temperatuur en het feit dat niet iedereen de bergrit van de dag ervoor goed verteerd had werd het een beetje improvisatie. De middagstop was in Festival Park in een Nederlands restaurant waar ik ribbetjes à volonté gegeten heb. Het is eens wat anders maar het heeft gesmaakt als nooit eerder.

Maandag 14 mei:
Het is weer eens voorbij. Reeds heel vroeg in de morgen naar huis. In plaats van ’s avonds laat thuis te zijn was het nog voor de middag. Tijd genoeg om reeds aan de was te beginnen want vrijdagmorgen om 8 uur vertrek ik voor de volgende fietsvakantie. Plaats van afspraak Mallorca en Hotel Apolo.

Mijn oprechte dank naar de deelnemers van de sportieve fietsvakantie. Het was fijn met jullie rond te toeren op het prachtige eiland. Ik hoop jullie later nog terug te zien. Ook speciale dank aan Staf voor de foto’s.