Fietsvakantie Mallorca – mei 2010

Van 25 april tot en met 2 mei.
*** Hotel Apolo***
Ca’n Pastilla

Zondag 25 april:
In de loop van de voormiddag vertrokken naar Charleroi – Airport voor de vlucht 9339 met bestemming Palma De Mallorca.
Bij mijn aankomst stond Eddy mij op te wachten onder een stralende hemel en warme temperaturen. Bij mijn aankomst in hotel Apolo was de fietsgroep reeds een paar uur eerder aangekomen.

In de late namiddag werden de fietsen geleverd. Splinternieuwe fietsen van het merk Orbea die nog geen honderd meter gebold hebben.

Maandag 26 april:
Vandaag werd er mooie tocht door het binnenland gereden over een afstand van 82 km. Langs de prachtige promenade gaat het van Ca’n Pastilla, richting El Arenal. Via Es Pilari, s’Aranjassa en Sant Jordi bereiken we Sa Casa Blanca om vervolgens halt te houden in de ons gekende bar met de fameuze naaktkalenders.
Via Son Ferriol bereiken we Molinar om dan langs het kustfietspad naar Ca’n Pastilla en de promenade naar Cala Blava te rijden om onze middagstop te houden in Bar La Brioche.
Na de middagstop gaat het langs het golvende rode fietspad richting Llucmajor om dan rechts af te slaan naar de Hilton Sa Torre. In de terugrit nemen we er nog een wandeling bij naar de klippen in Maoris en dan gaat het naar het hotel.

Dinsdag 27 april:
De afstand van de rit van vandaag bedraagt 72 km en heeft als eindpunt Colonia de Sant Jordi. We vertrekken aan het hotel richting Cala Blava en houden even halt om van de mooie uitzichten te genieten en de ochtendjassen uit te trekken. Via Sa Torre gaat het naar Hilton Sa Torre en vervolgens naar Betlem waar wij opnieuw een halte hebben om iets te drinken en naar toilet te gaan.
Kort na de middag komen wij aan in Cala Pi waar van de wondermooie omgeving kan genoten worden en wij ook onze middagstop hebben. Na de middagpauze rijden wij naar het natuurlijk strandje van Es Trenc. Van de pauze aan het strandje wordt gebruik gemaakt om pootje te baden en het terras van de bar op het strand te bezoeken. Via de zoutmijnen komen we op onze eindbestemming Colonia de Sant Jordi, waar de minibus en de fietsaanhangwagen ons komt oppikken en terug naar het hotel brengt.

Woensdag 28 april:
Vandaag is het eigenlijk rustdag maar er is een excursie voorzien.
Voor de middag brengen we een bezoek aan Andratx waar we eerst het stadje bezoeken en dan naar de haven Port d’Andratx rijden voor een wandeling in de haven. Wij keren terug richting Palma en bezoeken het voetbalstadion van Palma. In de namiddag staat een bezoek aan La Granja in Esporles op het programma.
La Granja kunnen wij vergelijken met ons Bokrijk maar veel kleinschaliger.

Donderdag 29 april:
Het traditioneel dagje Palma. Vertrek aan het hotel met de fiets langs het kustfietspad en na 18 km bereiken we het verste punt in de haven. Na het bezoek aan de haven keren wij terug richting stad. De fietsen worden veilig aan mekaar gekoppeld en wij bezoeken eerst de omgeving van de kathedraal. Vervolgens bezoeken we het oude stadsgedeelte om via de hoofd winkelstraat de Placa De La Reina te bereiken. Via de Placa Major gaat het naar de grote overdekte markt waar dagelijks verse vis,groenten en fruit, kaas en vleeswaren aangeboden worden. Via de bloemenmarkt gaat het terug naar de Placa De La Reina, waar we in bar La Reine de middaglunch gebruiken.
Na de lunch is iedereen vrij om rond te wandelen of de terugtocht naar Ca’n Pastilla samen met mij aan te vatten. De grootste groep rijdt met mij mee en we pauseren nog even in Tearoom Borneo voor koffie met zwartewoud taart.

Vrijdag 30 april:
Vandaag staat de koninginnenrit op het programma.
We vertrekken aan het hotel met de minibus, gevolgd door de fietsaanhangwagen met de fietsen erop. We rijden naar Valldemosa waar we op de parking de fietsen afladen en aan mekaar bevestigen. We maken een wandeling van een half uur in Valldemosa en bezoeken het geboortehuis van Sancta Cathelina. Geven de nodige aandacht aan Frederik Chopin en George Sand en dan zijn we op weg naar Deia, het arendsnest van Mallorca. Bij het buitenrijden van Valldemosa moeten we eerst nog een klimmetje overwinnen en daarna gaat het steeds bergaf.
Onderweg houden we even halt voor bezienswaardigheden. De weg gaat steeds in dalende lijn tot juist voor Deia waar deze terug lichtjes stijgt. We bezoeken ook Deia en op het einde van het bezoek doen we een terrasje voor een plasje en een drankje.

De weg blijft verder dalen tot voor de afslag naar Puerto de Soller waar we een paar kilometer moeten klimmen en enkele haarspeldbochten nemen voor we links naar het haventje fietsen. In Puerto de Soller hebben wij onze middagstop en hebben we de tijd om na de lunch onze benen even te strekken en dan gaat de tocht naar Soller.
Voor de meesten eindigt hier de fietstocht en diegenen die het willen en aankunnen mogen vrijblijvend met mij de beklimming van de Col de Soller doen. We klimmen naar ongeveer 500 m hoogte, met 26 haarspeldbochten en een gemiddelde stijgingspercentage van 7 tot 9%. Eens boven is er dan ook een afdaling met 28 haarspeldbochten.
Van wie de beklimming niet meedoet wordt de fiets opgeladen en stapt men in de minibus die ons ondertussen is komen vervoegen. 2/3 van de groep slaagt in het opzet en krijgen zondagmiddag hun klimmersdiploma.
Wie de beklimming niet gedaan heeft, heeft vandaag 35 km gefietst. Wie de beklimming wel deed heeft 48 km gefietst.

Zaterdag 1 mei:
De laatste fietstocht van deze fietsvakantie.
We begonnen maandag met een fietstocht in het binnenland van 82 km, we eindigen vandaag met de dorpenroute van ongeveer 80 km. Een fietstocht langs rustige landelijke baantjes, nu en dan eens licht stijgen, gevolgd door dalen en meestal vlak.
De start werd met een half uur verlaat omdat het lichtjes regende en om 10.30 uur zijn we uiteindelijk toch vertrokken.
Langs het rode fietspad zijn we richting Llucmajor gereden waar we op het marktpleintje een half uurtje gepausseerd hebben. Via Algaida reden we naar Santa Eugènia en vervolgens naar Santa Maria voor de middagstop en de lunch.
Over Sa Cabaneta, naar Sa Casa Blanca tot aan de landingsbaan om landende vliegtuigen te spotten en zo terug naar het hotel.

Zondag 2 mei:
In de voormiddag beschikt iedereen nog over zijn fiets en staat het hen vrij om nog een tochtje te doen.
Een aantal is nog naar Palma gefietst. Anderen hebben de promenade nog eens volledig afgefietst. En ik,… ik heb met Eddy de planning opgemaakt voor de volgende fietsbegeleiding einde mei.
Op de middag stond er een gezellig etentje met een lol en een grol op het programma bij Pilar (die van ons) en was het ook tijd van afscheid nemen. Om 14.30 uur heb ik het gezelschap verlaten om de terugreis aan te vatten.