Fiets prospectie Mallorca – december 2009

Van zondag 6 tot en met vrijdag 11 december 2009.

Verblijf in hotel LEO ***.

Met de bedoeling om in 2010 enkele groepen te begeleiden op fietstvakantie op Mallorca ben ik op vraag van EDDY BOECKMANS, afgereisd naar Mallorca om een 8 daagse fietsvakantie te gaan voorbereiden.
Vijf dagen heb ik met Eddy een aantal fietsroutes bekeken en gereden. Vooral heb ik genoten van het prachtige weer. In het putje van de winter heb ik genoten van zomerse temperaturen. In de morgen was het fris maar de zon deed haar werk en op de middag was het meestal 20° en meer. Wolken waren er meestal niet of hoogst zelden.

Zondag 6 december:
Reeds om 5 uur ben ik met de wagen vertrokken naar Charleroi om met de vlucht van Ryanair om 8 uur het luchtruim te kiezen, richting Palma de Mallorca.
In de luchthaven van Palma stond Eddy Boeckmans mij op te wachten voor de transfer naar het Hotel Leo op de Playa de Palma in Can Pastilla.

Na mijn intrek genomen te hebben in het het hotel op kamer 547 (5e verdieping) werd ik afgehaald om de fietsen op te halen. De fietsen stonden reeds klaar in het reisbureau van Eddy en we hebben toen samen een eerste verkennende ritje gemaakt.

In het hotel is er geen fietsen bergplaats en daarom moest de fiets mee naar boven. Er zijn 3 liften voorhanden en in geen enkele van de 3 kon de fiets in. dan maar langs de trap, 5 verdiepingen hoog.

Een goede ruiter slaapt bij zijn paard. Mijn fiets moest wel op het terras.

Na een tochtje van 41 km en 2.15 u fietsen was ik terug in het hotel. Na een lekkere en deugddoende douche was het tijd voor de aperitief en het avondmaal. Het avondmaal bestond zoals gewoonlijk uit een rijkelijk keuzebuffet. Soep, warm of koud voorgerecht, warm hoofdgerecht met keuze uit vis of vlees, groenten en frieten, aardappel pure of natuur aardappelen.
Het nagerecht is een dessertbord met keuze uit verschillende soorten fruit, taartjes of pudding. Het geheel werd meestal afgesloten met een ijsje.

Maandag 7 december:
Zoals gewoonlijk sta ik nu ook om 7.30′ op en het wordt reeds klaar. Het beloofd een mooie dag te worden. Na het ontbijt maak ik mij gereed om 2 ritten te verkennen.
Om 9.30′ komt Eddy mij afhalen om eerst een verkennende rit in de omgeving te maken. Wij fietsen langs de promenade naar Arenal en vervolgens stijgt de weg iets naar Cala Blava. Vervolgens fietsen we via mooi geasfalteerde binnenwegen door het vlakke binnenland. We maken een sanitaire stop in een typisch Mallorcaans cafeetje en fietsen vervolgens terug naar het hotel. Dit tochtje was ongeveer 40 km lang.
Na de middag fietsen wij dan via Can Pastilla, Coll d’en Rebassa naar Molinar en tot in de haven van Palma.Vervolgens was er een bezoek aan de hoofdstad zelf. Dat heb ik alleen gedaan omdat Eddy nog een aantal andere afspraken had en ik toch mijn weg ken in de binnenstad.

De rit naar Palma werd na 31 km afgesloten met zoals gewoonlijk een kopje koffie met een stuk Zwartewoud taart.

Dinsdag 8 december:
Vandaag fietsen we langs de zuidkust met als eindpunt Colonia Sant Jordi. eerst fiets ik langs de promenade tot in Arenal en vervolgens naar Cala Blava en cap Blanc. Ondertussen passeer ik in Maioris waar Eddy mij staat op te wachten. Eddy woont in Maioris. Eerst volgen we een stukje de hoofdweg die lichtjes stijgend is en vervolgens rijden we links af, langs mooie vlakke fietsbaantjes. We houden ook halt aan een zeer typisch landelijk cafeetje. Net voor de middag komen we aan in Cala Pi waar we een mooi uitzicht hebben op de Cala, op de Arabische toren, op het eiland Cabrera en ook reeds op Colonia Sant Jordi, het eindpunt van onze tocht vandaag.

Na enig verpozen vervolgen wij onze weg naar Colonia Sant Jordi, na eerst nog een ommetje gemaakt te hebben in Es Trencc en even halt te houden aan de zoutmijnen bereiken we het eindpunt: Colonia Sant Jordi. Daar komt Eddy zijn vriendin ons ophalen met de wagen om ons terug naar het hotel te brengen. Ik besluit van de terugweg al fietsend af te leggen en er nog een 60-tal km bij te doen. Het is nog maar 14.30′ en om 17 uur ben ik in het hotel met 135 km op de dagteller.

Woensdag 9 december:
Dit wordt de mooiste rit van het programma. Mijn fiets gaat in Eddy zijn wagen en de verplaatsing gaat naar Valldemossa.
Vandaag fiets ik en volgt Eddy met de wagen.
Na een korte wandeling in Valldemossa start ik richting Deià. In het begin stijgt de weg lichtjes en nadien wordt het vlak om dan als Deià in het zicht komt te dalen tot in het dorpje. Even verpozen en een korte wandeling door het dorpje om dan terug te dalen tot in Puerto de Soller. Hier houden we onze middagstop. Het is aangenaam te vertoeven in het vissershaventje.
Terug de fiets op naar Soller waar we terug halt houden voor bezoek aan het stadje.

Hier stopt normaal de fietstocht van de dag maar liefhebbers kunnen er vrijblijvend de beklimming van de Coll de Soller bij nemen. Ik heb er natuurlijk de beklimming bij genomen. De beklimming heeft een lengte van ongeveer 5 km met een stijgingspercentage van 7 tot 8% en 26 haarspeldbochten. De afdaling is ongeveer 7 km lang met 24 haarspeldbochten.

Donderdag 10 december:
Vandaag gaat de fiets terug in de wagen om naar Festival Park te rijden. Daar begint de fietstocht over mooie en golvende wegen naar het dorpje Alaro. Na wat uitrusten gaat de tocht verder naar het kleinste dorpje van Mallorca: Orient. Dit dorpje heeft altijd 23 inwoners. Even uitrusten en verse krachten opdoen want hier begint het serieuze werk. Een indrukwekkende route die langzaam over 8 km stijgt. Dit is nog maar het begin want verderop moet ik de col over om af te dalen naar Bunyola. Een terrasje is meer dan welkom om te bekomen. (Eddy zegt me dat als het te zwaar is er een alternatief is maar de afstand wordt dan iets meer) Goed gezegd achteraf.

Na een gezellig terrasje in Bunyola gaat het in dalende lijn via Santa Maria, Sa Cabaneta naar Sant Jordi waar er nog even halt gehouden wordt onder de landingsbaan om vliegtuigen te spotten. De fiets wordt ingeleverd bij Belori – bike en de pet aan de haak gehangen. Te voet tot aan het hotel en de prospectie wordt afgesloten.

Vrijdag 11 december:
Vandaag is de slotdag. De fiets is binnen geleverd. Het volledige fietsprogramma beslaat 300 km. Ik heb er nog 100 km meer gefietst. Fietsen op Mallorca wordt je nooit beu.

Na het ontbijt komt Eddy mij ophalen aan het hotel om naar de luchthaven te rijden.

Eddy die het mij mogelijk maakte deze mooie fiets prospectie te maken is samen met mij meegekomen naar België.

Heb je zin om Mallorca al fietsend te leren ontdekken met mij als begeleider,
neem dan telefonisch contact op.
00 32 9 377 86 05 (liefst na 18 uur)